شناسهٔ خبر: 174477 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

هشدار مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد به بنگاه‌های مشاور املاک

راستا مدیر کل راه و شهرسازی در آستانه شهریور ماه و فصل نقل و انتقال مستاجران به مردم و بنگاه‌ها جهت آشنایی با حق و حقوق خود و رعایت انصاف در تعیین نرخ رهن و اجاره بها، هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (کهگیلویه وبویراحمد)، محمد راستا گفت: در بازرسی‌ها مشاهده می‌شود که تعدادی از بنگاههای مشاور املاک نسبت به موارد قانونی اطلاع کاملی ندارند و یا مردم به حقوق قانونی خود در این حوزه آگاهی ندارند، لذا لازم است موارد قانونی  به اتحادیه‌ها ابلاغ شود تا به واحدهای صنفی اطلاع‌رسانی کنند که در بنگاه‌ها موارد فوق را در معرض دید عموم قرار دهند. 

راستا افزود: اتحادیه‌ها باید از طریق رسانه و جراید موارد قانونی در بحث املاک را به اطلاع عموم مردم برسانند و گزارش اقدامات انجام شده را به دبیرخانه راه و شهرسازی ارسال کنند. 

وی تصریح کرد: افزایش سقف مجاز اجاره بها برای سال جاری در مرکز استان ۲۳ درصد است و ارقامی که در ماه جاری موجران و مشاوران املاک در قراردادها لحاظ می‌کنند (افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ درصد) تخلف بوده و با شکایت مستأجران به تعزیرات حکومتی، موجران جریمه و همچنین بنگاه‌های مشاور املاک از طریق گروه گشت به مراجع صالحه معرفی خواهند شد. 

راستا ابراز کرد: مشاورین املاک در استان علاوه بر پروانه کسب می‌بایست پروانه تخصصی املاک نیز داشته باشند که این امر با برگزاری کلاس‌هایی در هر شهرستان توسط اتحادیه‌های مشاوران املاک و زیر نظر معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در حال انجام است. 

مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد از همه اتحادیه‌های املاک در شهرهای استان خواست به این امر اهتمام جدی داشته باشند، در غیر این صورت با حکم دادستانی آن دسته از مشاوران املاکی که پروانه کسب و پروانه تخصصی نداشته باشند، پلمب خواهند شد. 

وی خاطر نشان کرد: مالکان املاک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند چرا که عدم ثبت ملک در سامانه املاک و اسکان به عنوان خانه خالی تلقی شده و مشمول جریمه مالیاتی می‌شود.